Friday 15 June 2012

kasih ayah..



Ni pic masa aku 6th bersama sama aruah abah ,mak dan abg2 aku....
hari ni hari jumaat..abah meninggal pun hari jumaat....tah tetiba je aku
teringatkan aruah abah...rasa rindu meningatkan memori aku bersama
aruah abah....terlalu banyak jasa aruah abah pada aku....
Dari aku kecik samapai la aku nak mendirikn rumah tangga....
Semua itu tersimpan dlm lipan memori aku.....Insallah...selagi hayat
dikandung bandan...aku x akan lupa jasa mu abah.....
kepada kekawan yg sudah tiada ayah mahupun ibu...jgn
lupa sedekah AL FATIHAH dan AL IHLAS (QUL HUWA ALLAHU AHAD) pada
aruah ayah dan ibu kita....

Lumrah alam...dari hari pertama org yg kita syg meninggal
dan setiap lepas sembahyang...kita tidak akan lupa sedekah pahala
pada mereka.Tapi berapa lama kita boleh bertahan? 1th .....masuk th ke2
seminggu sekali lama lepas tu sebulan sekali lepa tu ingat buat......
macam tu juga menziarah kubur...awal kematian kita kerap
menziarah....lama- lama hari raya pun kita x sempat nak pergi....
Aku pernah terbaca satu hadis Nabi (lebih kurang cam ni la )
Barang sapa masa hidupnya tidak sempat berbakti kepada kedua
org tuanya..menziarahi lah kuburnya pada hari Jumaat...
seolah-olah kamu berbakti padanya..


Ingat la...sapa pun ayah dan ibu kita...(baik ke jahat ke buruk ke)
Dia lah satu satunya ayah dan ibu dlm dunia ini ... tidak ada duanya...
Tapi kini kita ni yg dah jadi ayah or ibu..klu
anak x suka kita....kita boleh buat anak lain...


1 comment:

  1. Sempena hari Bapa yang baru berlalu 2 minggu yang lalu. Ingatlah kasih bapa, mereka yang mencari nafkah untuk ibu dan juga kita adik beradik yang masih bersekolah semasa kecil2 dahulu.

    ReplyDelete