Thursday 21 June 2012

Bawang putih baik untuk kesihatan



Bagi masyarakat awam, bawang putih hanya merupakan sejenis tumbuhan yang sedikit sebanyak berguna untuk dijadikan bahan perencah makanan. Dikalangan masyarakat Melayu tradisional, bawang putih biasanya dimakan sebanyak dua ulas bersekali dengan halia bara sebagai ulam semasa mereka makan nasi. Dengan kaedah ini, angin dalam tubuh mereka dapat dikeluar.  Bangsa Funisia yang menetap di jaluran tanah sempit antara bahagian hujung Timur Laut Mediterranean dengan gunung-gunung di Barat sungai Jordan begitu terkenal dengan pelayaran. Setiap kali belayar, mereka sentiasa membawa bawang putih sebagai bekalan perubatan. Di Bulgaria, bawang putih adalah sebahagian makanan penduduknya setiap hari. Ahli-ahli sukan bangsa Greek juga biasanya memakan bawang putih untuk menambah mutu persembahan sukan mereka di stadium Olympic. Namun bagi mereka yang mendalami sector kesihatan dan perubatan, peranan bawang putih sebenarnya lebih dari itu. Sejak zaman dahulu lagi tumbuhan ini masyhur hinggakan ia turut ditulis dalam penulisan-penulisan ahli-ahli kedoktoran zaman purba seperti Dioscorides (doctor bangsa Greek) dan al-Razi (ahli kedoktoran Islam). Bawang putih juga disebut dalam Kitab-Kitab Perjanjian Lama(Taurat dan Injil), al-Quran dan hadis-hadis Rasulullah.


 Dari sudut sejarah, bawang putih telah digunakan semenjak 7,000 tahun yang lalu oleh bangsa Babylonia, Mesir Purba, Hindu dan Cina. Raja-raja Mesir dahulu (bangsa Qibti) membelanjakan wang sejumlah RM750,000 mengikut nilai sekarang untuk membeli bawang putih sebagai bahan makanan hamba-hamba abdi Bani Israel yang dipaksa membina bangunan-bangunan pyramid di kawasan Cheop dan kira-kira 70 buah lagi yang berselerak di negeri tersebut. Bagi masyarakat Mesir Purba, bawang putih bukan hanya makanan tetapi ia juga adalah ubat bagi semua jenis penyakit seperti penyakit kulit, cacing, gangguan saraf pernafasan dan juga awet muda. Hingga kini, masyarakat Mesir masih lagi menanam bawang putih sepertimana yang pernah diamalkan oleh nenek moyang mereka berabad-abad yang lampau. 
Dalam Perang Dunia Pertama 1914-1918 dan Perang Dunia Kedua, bawang putih digunakan untuk merawat askar-askar yang tercedera. Pada ketika itu, Perkhidmatan Perubatan Britain menggunakan beribu-beribu ton tumbuhan berkhasiat ini. Dalam sekitar tahun 1937, ahli-ahli kimia di Universiti California telah menganalisa kandungan kimia bawang putih dan mendapati ia mengandungi unsur  crotonic aldehyde. Dalam tahun 1944 pula, para ahli sains Russia membuat penyelidikan ke atas bawang putih dan bawang merah. 

Lalu didapati jika kedua-dua jenis bawang ini dimakan secara mentah, ia mampu membunuh bakteria merbahaya. Meskipun begitu, para saintis Russia ini tidak mendapati secara tepat apakah unsur yang terkandung dalam minyak bawang putih yang mampu membunuh bacteria. Mereka hanya menyebutnya sebagai “phytonicides”. Ubat sapu yang dibuat daripada minyak dan kulit bawang putih dan merah jika didedahkan didapati mudah hilang khasiatnya kerana dalam tempoh 10 hingga 15 minit akan hilang kuasa pembunuh kuman.

Kuasanya berkait rapat dengan baunya. Bawang putih merupakan anti biotic asli yang kaya dengan vitamin B dan C serta galian-galian seumpama zink, tembaga, aluminium, mangganam, sulphur dan juga zat besi. Dalam buku “The Home of Health” yang ditulis oleh Dr. Gunn M.D pada tahun 1878 mengesahkan bahawa tumbuhan ini adalah penawar bagi batuk kering, penyakit paru-paru, demam, gangguan cacing dan sebagainya. Dalam German Pharmaceutical Magazine, seorang pensyarah lawatan dan ahli fakulti Universiti Geneva, Dr.Praxis G.Iotrowski menulis tentang pengalamannya menggunakan bawang putih terhadap 100 orang pesakit dan didapati ia dapat menurunkan tekanan darah serta mampu menghapuskan segala gejala sampingan seperti sengal tulang belakang, pening kepala dan mabuk. Ini bererti ia adalah ubat yang paling mujarab sekali untuk penyakit darah tinggi. Tumbuhan ini mampu menurunkan tekanan darah sebanyak 10mm hingga 40mm setelah dua hari memakannya.
Semenjak penemuan ubat-ubat anti biotic, penggunaan bawang putih semakin dilupakan. Ini kerana para doctor umumnya lebih berasa mudah menggunakan ubat anti biotic. Satu factor yang sering dilupai ialah pil-pil antibiotic hanya mampu membunuh kuman-kuman merbahaya itu sahaja tanpa membunuh kuman-kuman lain dalam usus perut  Namun peranan ini dapat dilakukan oleh bawang putih yang merupakan antiseptic yang jauh lebih baik daripada pil-pil tersebut. Orang ramai juga sering lupa bahawa adalah lebih baik dan selamat memakan ubat yang kurang sedikit kuasa penyembuhan tetapi tidak meninggalkan kesan-kesan sampingan atau side effects hingga dapat merosakkan mana-mana bahagian tubuh bilamana unsur-unsur kimia yang berlebihan dalam pil-pil itu berkumpul pada tisu tumbuh. 


Meskipun pil antibiotic berperanan penting dalam perubatan dan pembedahan, namun bahayanya ialah kita akan terdorong untuk terlalu bergantung sangat pada pil-pil tersebut. Dalam masa yang sama kita akan semakin melupai satu hakikat bahawa disamping kewujudan pil-pil “wonder drugs” ini ada juga kaedah penyembuhan secara sunnah Nabi yang dianggap sebagai nature cure yang ternyata lebih baik untuk kesihatan manusia.      
8 Sebab kenapa perlu makan bawang putih
1. Mengurangkan risiko strok
Bawang putih akan merangsang penghasilan nitric oxide pada dinding saluran darah. Ini akan membantu saluran darah untuk mengembang dan seterusnya mengawal tekanan darah dengan baik bagi mengelakkan risiko darah tinggi dan strok.

2. Mengurangkan risiko kanser
Bawang putih kaya dengan bahan antioksidan seperti selenium yang membantu mengurangkan free radical di dalam darah. Ini akan mengurangkan risiko seseorang mendapat kanser.

3. Anti bakteria dan antivirus
Sejenis bahan Allicin yang terkandung di dalam bawang putih ini bertindak sebagai antivirus dan antibakteria dalam memusnahkan beberapa mikrob. Jadi, ianya amat baik untuk jangkitan perut, jangkitan influenza dan sebagainya.

4. Antiinflamasi
Kajian juga menunjukkan bawang putih mempunyai bahan antiinflamasi yang dapat membantu mengurangkan penyakit asma, mengurangkan inflamasi pada arhritis pada sendi seperti rheumatoid atau pun osteoarthritis.

5. Mengandungi banyak iodin
Kandungan iodin yang tinggi di dalam bawang putih amat baik untuk pesakit yang menghidap hypertiroid.

6. Membantu sistem pencernaan
Bawang putih akan merembeskan gastric acid pada lapisan perut yang akan membantu proses pencernaan di dalam saluran makanan.

7. Meningkatkan sistem imunisasi
Ya, terdapat kajian yang mendapati bahawa pengambilan bawang putih sebanyak 2 hingga 3 biji sehari selama tiga minggu akan meningkatkan aktiviti sel darah putih untuk melawan jangkitan dan tumor.

8. Mengurangkan kolesterol dalam tubuh
Kandungan Di-sulphide di dalam bawang putih membantu menurunkan nilai kolesterol di dalam saluran darah dan seterusnya mengurangkan risiko penyakit jantung.

1 comment: